پروژه انجام شده:
سیستم پشتیبان گرداننده روتور توربین موسوم به “Jacking&Turning” (شامل طراحی ، ساخت ، نصب و راه اندازی مجموعه)
با توجه به وزن حدود 50 تن روتور توربین و دوران آن و وجود همزمان تنش های حرارتی لازم است که اقدامات لازم جهت پیش گیری از ایجاد خیز در شفت روتور صورت بگیرد و بدین منظور توربین ها به سیستم ویژه ای به نام “Jacking & Turning” می باشند که در توقف و شروع به کار توربین ها نقش مهمی بر عهده دارند .
این سیستم با اعمال فشار روغن در فضای تماس روتور و یاتاقان ها موجب شناور شدن محور روتور توربین “Jacking” شده و همچنین از طریق یک هیدروموتور ، محور توربین را در دوری آرام (حدود 20 دور در دقیقه) به چرخش “Turning” در می آورد .
اصولا” در هنگام شروع به کار توربین لازم است که محور توربین در یک مدت معین چندین ساعته (حدودا” 48 ساعت) در دوری آرام چرخش کند و در این مدت توربین را به آرامی به دمای کاری آن نزدیک می کنند تا توزیع حرارت به صورت یکنواخت در شفت روتور بوجود آید و محور به تدریج گرم شده و دچار خمیدگی نشود . از سوی دیگر هنگام توقف (ارادی یا غیر ارادی) توربین نیز همین عمل و به مدت 72 ساعت باید انجام گیرد .
گروه مهندسی هیدروتست در سال 1388 بنا به تقاضای نیروگاه حرارتی قم اقدام به ایجاد یک سیستم پشتیبان برای سیستم “Jacking & Turning” نمود تا اگر سیستم موجود به هر دلیلی نتوانست بطور اتوماتیک وارد مدار شود ، بتوان سیستم پشتیبان را سریعا” و بطور دستی وارد مدار نمود . سیستم پشتیبان نصب شده به سادگی و تنها با باز و بسته کردن چند شیر قطع و وصل (نوع ربع گرد) وارد مدار می گردد .
نیروگاه سیکل ترکیبی قم:
نيروگاه قم به عنوان دومين نيروگاه سيكل تركيبي كشور، يكي از صدها پروژة عظيم ملي است كه بعد از پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي ايران در دوران سازندگي به بهرهبرداري رسيده است.